Błędy użytkowników pojazdów z LPG

Instalacje gazowe cieszą się dużą popularnością ze względu na możliwość zaoszczędzenia dużych pieniędzy na paliwie przy jednoczesnym braku negatywnego oddziaływania na jednostkę napędową pojazdu. Warunkiem jest jednak prawidłowe dopasowanie instalacji gazowej do silnika, jej odpowiedni montaż oraz właściwa regulacja. Bardzo często przyczyną wielu usterek związanych z nieprawidłowym działaniem instalacji LPG w samochodach są błędy warsztatu odpowiedzialnego za montaż i regulację. Kierowcy również nie są bez winy i popełniają świadome oraz nieświadome błędy, które wpływają negatywnie na pojazd.

Wybór złego pojazdu

Złą decyzję można podjąć już przy wyborze samochodu. Może się bowiem okazać, że w silniku auta wykorzystywany jest bezpośredni wtrysk benzyny, a to oznacza, że montaż instalacji LPG jest niemożliwy lub nieopłacalny. Częstym problemem jest posiadanie samochodu z nieodpowiednim silnikiem, który jest nieopłacalny do współpracy z instalacją LPG. Oczywiście każdy silnik benzynowy może posiadać zainstalowaną instalację LPG, ale w niektórych przypadkach ryzyko wystąpienia kosztownej awarii jest bardzo duże. Generalnie w warsztatach fachowcy odradzają montaż LPG w silnikach z płytkową regulacją luzów na zaworach lub z regulacją szklankami. Czasami jednak serwisy nastawione na zarobek montują instalację LPG i kończy się to awarią po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Koszty wymiany głowicy są wysokie, ale należy też pamiętać o kosztach ewentualnych wizyt w serwisach w celu wyregulowania instalacji LPG.

Nieprawidłowy dobór pojazdu do instalacji LPG jest bardzo poważnym problemem, więc jeśli ktoś przed zakupem samochodu wie, że założy w nim instalację LPG to warto wcześniej dowiedzieć się czy montaż takiego systemu w konkretnych, wybranych przez siebie modelach aut jest opłacalny i bezpieczny.

Wybór złej instalacji gazowej

Bardzo częstym błędem jest wybór niewłaściwej, taniej instalacji gazowej. W przypadku silników 4-cylindrowych z pośrednim wtryskiem benzyny jest system, którego koszt to około 3000 zł. Auto musi również zostać odpowiednio przygotowane do instalacji. Należy więc skontrolować działanie czujników, układu zapłonowego oraz zaworów, a następnie usunąć ewentualne usterki i problemy. Zaniedbania serwisowe i nieprawidłowe przygotowanie pojazdu do założenia instalacji może spowodować poważne i kosztowne problemy nawet w przypadku dobrania prawidłowej instalacji gazowej.

Nieprawidłowa regulacja zaworów

Należy pamiętać o tym, że temperatura spalania gazu jest wyższa w porównaniu ze spalaniem benzyny. Oznacza to, że ogólna temperatura pracy silnika jest wyższa, a to z kolei może wpłynąć negatywnie na jego niektóre komponenty. Najszybciej zużyciu i uszkodzeniu ulegają zawory, więc w przypadku pojazdów z instalacją LPG należy częściej niż w przypadku aut benzynowych kontrolować luzy zaworowe. Generalnie zaleca się sprawdzanie luzów co 15-20 tysięcy kilometrów.

Zaniedbany układ zapłonowy

Układ zapłonowy to kolejny element, który należy kontrolować częściej niż w przypadku pojazdów benzynowych. Wszystkie elementy takiego układu (świece, przewody, cewka, aparat zapłonowy) są bardziej obciążone ze względu na trudniejsze spalanie gazu LPG. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan świec. Ich regularna wymiana pozwoli na uniknięcie problemów z szarpaniem silnika lub pracą na 3, a nie 4 cylindrach. Układ LPG stanowi również obciążenie dla czujników (sonda lambda), które również trzeba często kontrolować i wymieniać jeśli pojawią się jakieś problemy.

Inne istotne sprawy

Bardzo istotne jest stosowanie odpowiednich filtrów gazu, a także ich częsta kontrola i wymiana, gdy są zapchane. Pozwolą one na prawidłową pracę silnika nawet w przypadku zatankowania gazu niskiej jakości, o który łatwo na wielu stacjach paliw. Filtry warto wymieniać nawet co 10 tysięcy kilometrów.

Istotne jest jeżdżenie z zatankowaną odpowiednią ilością benzyny. Pusty zbiornik może korodować, a także mogą zbierać się w nim różne osady. Może to doprowadzić do awarii pompy paliwa. Dlatego pomimo jazdy na gazie, należy zadbać o to, aby w zbiorniku benzyny znajdował się odpowiedni zapas tego paliwa. Warto też zadbać o wtryskiwacze i od czasu do czasu pokonać większy dystans (np. 100 km) na benzynie.

Generalnie dobrze założone instalacje w pojazdach, które są do nich przystosowane, są w stanie działać bezproblemowo przez wiele kilometrów bez konieczności wizyty w serwisach w celu regulacji. Należy jednak dbać o regularne serwisowanie istotnych elementów silnika.

Umów się na montaż LPG w Twoim aucie