Czym jest LPG?

LPG to skrót od nazwy Liquefied Petroleum Gas. Innymi słowy jest to ropopochodny gaz płynny, na który składają się dwa węglowodory. Pierwszy z nich to propan (C3H8), a drugi to butan (C4H10) – są one mieszane w różnych proporcjach.

Ze względu na swój skład, gaz LPG posiada inną, zwykle stosowaną nazwę, jaką jest „propan-butan”. Gaz tego typu jest produktem ubocznym powstającym w procesie rafinacji ropy naftowej, a także istnieje możliwość pozyskiwania go z gazu ziemnego (2% przerobionego surowca w przypadku rafinacji, a jeśli chodzi o gaz ziemny to na początku wydobycia pozyskiwane są niewielkie ilości).

Opisywany gaz nie posiada żadnego zapachu ani koloru, więc ze względów bezpieczeństwa nadaje mu się sztuczny zapach. Bardzo ważną cechą jest czyste spalanie bez generowania żadnego dymu czy też popiołu. Stosuje się go na wiele sposobów – może być wykorzystywany jako paliwo grzewcze, czynnik chłodzący w lodówkach oraz zamrażarkach oraz jako propelent w aerozolach (jego atutem jest mała szkodliwość działania na ozonosferę). Płynny gaz tego typu jest również wykorzystywany jako paliwo w silnikach pojazdów mechanicznych. Gaz ten wytworzono po raz pierwszy już w 1910 roku, a 2 lata później odnotowano jego pierwsze komercyjne wykorzystanie. Przez wiele lat był on wypalany bezproduktywnie, ponieważ uznawano go za odpad.

Gaz LPG jest sprężany i przetwarzany w formę ciekłą ze względu na łatwiejszy transport oraz magazynowanie. Gaz ten nie wietrzeje i nie traci swoich właściwości pomimo upływu czasu, więc można składować go przez wiele lat bez obaw o jego jakość i wydajność. Jednostka gazu w fazie płynnej jest równa 270 jednostkom w fazie gazowej. W zależności od proporcji propan-butan, wartość oktanowa takiego paliwa wynosi od 90 do 110 oktanów, więc jest korzystniejsza w porównaniu z benzyną czy też olejem napędowym. Wartość energetyczna jest jednak niższa, a to wiąże się ze spalaniem o 10-20% wyższym w porównaniu ze standardowymi paliwami. Mimo to koszty są znacznie niższe i rekompensują one wyższe spalanie, ponieważ cena gazu LPG stanowi około 50% ceny benzyny. Dodatkowym atutem LPG jest fakt, że jest to gaz, którego nie trzeba rozpalać w cylindrach. Przekłada się to na bezpieczne i wydajne spalanie nawet w przypadku zimnej jednostki napędowej.

Warto wspomnieć o ekologicznych atutach gazu LPG. Produkt ten w porównaniu z olejem napędowym posiada wiele zalet, takich jak:

  • generowanie o 90% mniej cząstek stałych,
  • generowanie o 90% mniej tlenków azotu,
  • 70% mniejszy potencjał ozonotwórczy,
  • generowanie o 60% mniej dwutlenku węgla.

Gaz ten nie rozpuszcza się w wodzie, więc nie jest on w stanie zanieczyszczać źródeł znajdujących się pod ziemią.

LPG to paliwo bezołowiowe, więc w pojazdach, które nie są przystosowane do spalania takich paliw mogą wystąpić problemy związane z szybszym zużyciem zaworów i ich gniazd. Problem ten jest związany ze starszymi pojazdami posiadającymi silniki gaźnikowe.
Pierwsze spalinowe silniki o zapłonie iskrowym, korzystające z gazu powstały już w XIX wieku. W 1860 roku Etienne Lenoir z Belgii stworzył silnik zasilany gazem węglowym. W późniejszym czasie zasada działania tej jednostki została udoskonalona przez Francuza Alphonse Beau de Rochas, a inżynier Nikolaus August Otto z Niemiec wykorzystał to w praktyce i stworzył silnik o działaniu czterosuwowym. Gaz LPG służy do zasilania jednostek napędowych o zapłonie iskrowym już od lat 40-tych XX wieku. Były one użytkowane we Włoszech w pojazdach ciężarowych i wózkach widłowych. W latach 70-tych na produkcję silników zasilanych takim gazem zdecydował się japoński koncern Toyota.

W dzisiejszych czasach paliwo LPG jest powszechnie stosowane na szeroką skalę w krajach, takich jak Australia, Indie, Hong-Kong, Holandia, Niemcy, Włochy, Armenia, a także Polska. Wielu producentów zdecydowało się również na wytworzenie pojazdów z seryjnymi silnikami przystosowanymi do pracy na benzynie albo LPG. Do grona takich producentów zaliczają się między innymi koncerny, takie jak General Motors, PSA czy też Fiat. Koncern Ford, a konkretniej jego oddział australijski produkuje nawet silniki zasilane wyłącznie gazem LPG. Paliwo to jest wykorzystywane w pojazdach użytkowych jako dobra alternatywa dla oleju napędowego. Ten typ paliwa jest przyjazny dla środowiska oraz bezpieczny w użytkowaniu. Zbiorniki napełnia się do poziomu 80%, więc pozostaje w nich wolna przestrzeń na rozszerzające się paliwo pod wpływem temperatury. Na bezpieczeństwo mają również wpływ inne zabezpieczenia stosowane w nowoczesnych instalacjach.

Zainstaluj LPG w Twoim aucie!